۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۰۹

شهردار تبریز:

مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان حدود ۳۳۰ میلیون دلار است

مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان حدود ۳۳۰ میلیون دلار است

تبریز- شهردار تبریز گفت: مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان حدود ۳۳۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب هوشیار امروز در دیدار با سفیر تاجیکستان در عمارت شهرداری تبریز با اشاره به خواهرخواندگی بین تبریز و خجند، اظهار امیدواری کرد که این دیدار باعث تقویت این خواهرخواندگی شود و اظهار داشت: ظرفیت‌های تبریز در حوزه‌های مختلف می‌تواند منجر به تبادلات بسیاری با این کشور شود.

وی افزود: مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان حدود ۳۳۰ میلیون دلار است که با توجه به جغرافیا و ظرفیت‌های تاجیکستان رقم کمی است.

شهردار تبریز در ادامه با اشاره با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران، بیان داشت: این انتخاب می‌تواند ظرفیت‌های همکاری را دوچندان کند.

هوشیار جنبه‌های مختلف این همکاری را برشمرد و خاطرنشان کرد: تبریز در خصوص فرآورده‌ای نفتی دارای ظرفیت خوبی است که می‌تواند یکی از موضوعات همکاری باشد. در زمینه مواد غذایی و ماشین‌آلات نیز تبریز به عنوان قطب قطعه‌سازی در منطقه، توانایی رفع نیازمندی‌ها را دارد. معادن موجود به ویژه مس سونگون، تبادلات اقتصادی و روابط فی مابین را گسترش می‌دهد و در کنار این‌ها اشتراکات زبانی و دینی پیوند ناگسستنی بین این دو کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز که جز دانشگاه‌های مهم و صاحب نام در دنیاست و می‌تواند موضوعات علمی و فناوری را برای ارتباطات دو سویه مدیریت کند. ۵ هزار دانشجو خارجی نیز در تبریز تحصیل می‌کنند که با توجه به کم بودن هزینه تحصیل می‌تواند گزینه خوبی برای دانشجویان خارجی باشد. حوزه درمان و توریسم درمانی در تبریز بسیار قوی عمل کرده؛ چرا که تبریز پزشکان حاذق و توانمندی دارد که در این زمینه بازوی قدرتمند تبریز هستند.

شهردار تبریز حوزه فناوری را نیز از جمله آیتم‌های مورد همکاری برشمرد و متذکر شد: حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، محیط زیست و نظام مهندسی در رشته‌های سازه، سیویل و برق و الکترونیک هم دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری است.

هوشیار خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی در دو کشور شد و آن را بستری مناسب برای تعاملات فرهنگی، فناوری و هوشمندسازی دانست.

کد خبر 6260136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha